نتایج زنده | خبرهای روز دنیا | اخبار فوتبال | آشپزی | مد لباس,مو

نتایج زنده ، ‏جام ملت های آسیا 2015 استرالیا ، اخبار ورزشی ، اخبار فوتبال ، اخبار والیبال ،اخبار کشتی، پخش زنده فوتبال ، پخش مستقیم فوتبال

نتایج زنده | خبرهای روز دنیا | اخبار فوتبال | آشپزی | مد لباس,مو

نتایج زنده ، ‏جام ملت های آسیا 2015 استرالیا ، اخبار ورزشی ، اخبار فوتبال ، اخبار والیبال ،اخبار کشتی، پخش زنده فوتبال ، پخش مستقیم فوتبال

ایرمیک تاتلیسی سه رنگ (دسر ایرمیک سه رنگ)

ایرمیک تاتلیسی سه رنگ (دسر ایرمیک سه رنگ)



  

اگر ترکیه رفته باشید نیازی به گفتن هنر آشپزی فوق العاده و محشر آنها نیست. غذاهای گوشتی (انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی)، غذاهای تهیه شده از خمیر یوفکا یا سایر خمیرها، پیش غذاهای سرد و اغلب گیاهی با روغن زیتون و انواع کوفته و دلمه، سالادهای متنوع، سوپهای خوش طعم، دسرهای تهیه شده از شیر و یا تهیه شده از خمیر و شربت همچون باقلوا، انواع و اقسام نان ها حداقل چیزهایی هستند که در خصوص آن می توان توضیح داد.

غذاها و دسرها تزئینات ساده و شیکی دارند. ظرف و ظروف تمیز است، میز و صندلی ها راحت، رومیزی ها پارچه ای و تمیز، همه جا گل و گلدان و خلاصه خدمات عالی. حین غذا چند گارسون و گاهی صاحب رستوران با روی گشاده و لباسهای شیک و تر و تمیز می آیند و می پرسند که آیا چیزی کم و کسر دارید. خلاصه با این خدمات غذا خیلی بیشتر می چسبد.

بعد از اتمام غذا و هنگام خروج از رستوران، تعدادی گارسون و صاحب رستوران از جمله “Afiyet olsun efendim, yine bekleriz” یک چیزی در مایه های "جناب نوش جان، باز هم تشریف بیاورید" استفاده می کنند و واقعاً آدم را آدم حساب می کنند. به این می گویند بازاریابی عالی.

این دسری که طرز تهیه اش را در ذیل خواهید خواند نوعی دسر ترکیه ای است که با آرد "ایرمیک" (IRMIK) همان "سمولینا" تهیه می شود ذرات این آرد درشت است و تا حدودی شبیه شکر است ولی رنگ زرد روشنی دارد. با این آرد انواع دسر و حتی حلوا نیز تهیه می شود. انشاالله تا حد امکان چند نوع دسر با این آرد خواهیم داشت.

من هم بد وقتی افتادم در خط وبلاگ آشپزی داری. باور بفرمائید هم رژیم باشی و هم بخواهی غذاهای غیر رژیمی درست کنی کمی سخت است. کمی از کره و شکرش را هم حذف می کنی که خوشمزه نمی شود.

 

ایرمیک

ایرمیک یا همان "سمولینا" فرآورده ای است که از گندم مخصوصی به نام "دوروم"(Durumwheat)   به دست می آید. این گندم با غلتکهای مخصوص آسیاب می شود و در تهیه انواع ماکارونی ها نیز استفاده می شود. ایرمیک زرد رنگ، دارای دانه های شیشه ای و حدوداً درشت است و در ترکیه، یونان، هندوستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ایران و برخی کشورهای عربی نیز استفاده می میشود.

 

مواد لازم:

شیر: یک لیتر

ایرمیک: 10 قاشق غذاخوری نسبتاً سرپر (12 قاشق معمولی هم می تواند باشد)


شکر: 12 قاشق غذاخوری + 3 قاشق غ برای قسمت کاکائویی+3 قاشق غ برای قسمت کدوحلوایی اگر شیرین نباشد.

پوست  پرتغال رنده شده با رنده ریز: پوست یک عدد پرتغال

پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری

پوره آبپز شده کدو تنبل/کدو حلوایی: یک پیمانه

کره: 100 گرم

بیسکوئیت پتی بور در صورت تمایل جهت استفاده در لابه لای لایه ها: یک الی دو بسته

گردو خرد شده در صورت تمایل مقداری جهت تزئین

 

طرز تهیه:

1-     ابتدا کدو حلوایی را پوست گرفته و تکه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا با آب خود بخارپز گردد. وقتی پخته شد با دستگاه پوره کن آن را پوره می کنیم سپس روی حرارت قرار می دهیم تا مقداری از آب آن تبخیر شود. سپس در کناری قرار می دهیم تا کاملاً خنک شود. کدو تنبل من نسبتاً خوشرنگ بود ولی شیرین نبود.



2-     پوست یک عدد پرتغال را با اسکاچ کاملاً تمیز می شوئیم. سپس خشک کرده و پوست آن را با رنده به صورت نازک و ریز رنده می کنیم.

3-     درون ظرف سرو را با مقداری کره چرب می نمائیم و در کناری قرار می دهیم.

4-     شیر، ایرمیک، رنده پوست پرتغال و دوازده قاشق از شکر و کره را درون قابلمه میریزیم و با قاشق چوبی یا هم زدن دستی سیمی هم میزنیم. (من کره را سه مرحله ای افزودم)

5-     سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و همچنان به همزدن ادامه می دهیم تا مایه بپزد.

6-     وقتی مایع شروع به سفت شدن کرد و یکی دو تا حباب درشتی زد از روی حرارت بر می داریم.

7-     سپس وانیل را به آن اضافه می کنیم.

8-     مایه را با کمک ملاقه به میزان مساوی درون سه کاسه میریزیم.

9-     درون یک قسمت سه قاشق شکر به همراه پودر کاکائو میریزیم و خوب هم میزنیم و درون ظرف سرو میریزیم و بیسکوئیتها را روی آن می چینیم.

10-یک قسمت ساده را روی لایه شکلاتی میریزیم و مجدداً بیسکوئیت می چینیم.

11-بعد به قسمت باقی مانده سه قاشق شکر و پوره کدوتنبل را اضافه می کنیم و خوب هم میزنیم و به روی قسمت ساده میریزیم.

12-اجازه می دهیم در دمای اتاق کاملاً خنک شود.

13-سپس رویش را سلفون می کشیم و در  چند نقطه از آن با کمک چاقو سوراخ ایجاد می کنیم تا احیاناً بخار نکند. سپس به یخچال انتقال می دهیم.

14-بعد از حداقل سه ساعت که دسر خنک شد. روی آن را با گردوی خرد شده کاملاً می پوشانیم.

15-این مقدار را می توانیم درون ظرف پیرکس مستطیلی شکل سایز متوسط سرو نمائیم.

16-سپس با برشهای مربعی یا مستطیلی با کمک چاقو آن را سرو می کنیم.


نکات:

1-     این آرد را می توان از سوپرمارکتهای بزرگ و همچنین لوازم قنادی فروشی ها به آسانی تهیه کرد. در تبریز می توانید از فروشگاه لوازم قنادی فروشی "فرید" در سنگفرش تربیت یا جاهای دیگر تهیه نمائید. البته ما چند سال قبل به تعداد بسیار فراوان از ترکیه آورده بودیم و درون فریزر نگهداری می کردیم. فقط یکی دو بسته دیگر باقی مانده.

2-     مایه پس از خنک شدن خود سفت تر خواهد شد. لذا مایه را روی حرارت خیلی هم غلیظ نکنید.

3-     اگر مایه خیلی سفت شد مقداری شیر به آن بیفزائید.

4-     من برای رژیمی شدن دسر از لایه بیسکوئیتی استفاده نکردم ولی کاش استفاده می کردم چون با بیسکوئیت خیلی خوشمزه تر است.

5-     تصویر فوق مربوط به یک و نیم برابر  مواد فوق می باشد.

6- این دسر را بهتر است یک روز قبل از سرو تهیه کنیم، این شکلی خوشمزه تر است و بهتر جا می افتد و حسابی خنک می شود مخصوصاً اگر از بیسکوئیت نیز استفاده می نمائیم، این شکلی بیسکوئیتها نیز نرمتر و خوشمزه تر می شوند.




مرجع:blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.